• Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
Renate Moespot  /  +31 (0)6 43 21 30 06  /  renate@smoespottheater.nl  /  KvK: 61583383

Renate Moespot , geboren in 1988, is een jonge veelzijdige theatermaker, afgestudeerd aan ArtEZ in Arnhem. Met haar achtergrond in circus, beweging en poppentheater, creëert zij in haar theaterwerk een universum, waarin verschillende kunstdisciplines samenkomen. Tijdens de studie op ArtEZ heeft Renate zich vooral gericht op beeldend theater, met poppen en schaduwspel. Na haar studie volgt ze de opleiding Poppen en objecten theater, aan het Haags Theaterhuis. Hiervoor heeft zij haar diploma behaald in november 2016. 

Renate is momenteel als theatermaker en poppenspeler aangesloten bij TgKnars en ze speelt de voorstelling Olleke Bolleke bij Valentijn Productieshuis. Daarnaast maakt ze haar eigen peuter en kleuter voorstellingen onder de naam Smoespot Theater. Haar dromen en verwondering voor de natuur en dieren zijn de grootste inspiratiebronnen voor haar theaterwerk. Zoals Ton Delemarre mooi beschrijft; dieren dansen in de wereld van het poppenspel. Dieren spiegelen met een kleine verschuiving van standpunt de wereld, de realiteit iets vreemder en tegelijkertijd warer voor. In een warme en ontroerende sfeer, met hier en daar een opgewekt en lachwekkend tintje neemt Renate haar publiek mee naar een wonderlijke, vrolijke en dromerige wereld. De magie van het poppenspel komt tot leven in vaak kleurrijke parades van grappige karakters en op het oog simpele decors.


 

Review Olleke Bolleke

Zaterdag 1 september breng ik een bezoek aan de voorstelling Olleke Bolleke van Productiehuis Valentijn. Bij aankomst zien we de speelster, Renate Moespot, gekleed in zwart/wit in een zwart gestapeld decor met daarop witte schuimrubber kubussen. Alhoewel zwart/wit geeft de vitaliteit en de uitstraling van de speelster een energie die nieuwsgierig maakt naar wat komen gaat.
 

Als ze met de blokken aan de gang gaat, blijkt 1 van de blokjes ineens oogjes te hebben en ontstaat er een soort kiekeboe spelletje. De vingervlugheid waarmee dat gebeurt oogst hilariteit bij het jonge publiek en bewondering bij de volwassenen. Het moet behoorlijk wat speltechniek en fysieke handigheid vergen, maar het oogt speels en ontspannen. Bijzonder knap! Dan blijken de kisten open te kunnen en ontmoet Olleke allerlei gekleurde figuurtjes, in dezelfde vorm als Olleke. Na iedere ontmoeting van Olleke met een anders gekleurd figuurtje, blijkt Olleke ineens een gekleurde zijde te hebben. Voor de jonge kinderen een feest van herkenning. Als volwassene zit ik op het puntje van mijn bank om te zien hoe de speelster dat toch voor elkaar krijgt. Het lijkt wel goochelen (later hoor ik dat er daadwerkelijk door een goochelaar adviezen zijn gegeven om het spel ogenschijnlijk simpel te laten verlopen). Uiteindelijk wordt de veelkleurige Olleke weer gewoon zichzelf en is het verhaal rond. Als de kers op de taart krijgen de kinderen na afloop een witte vouwplaat mee, waarmee ze op eenvoudige wijze een Olleke kunnen maken en ermee kunnen spelen.
 

Wat is het een verademing – als figurentheater-kenner – om te mogen genieten van een 2+ voorstelling, waarin alles klopt. Met een groot compliment voor de talentvolle Renate Moespot voor haar spel. Het is een prestatie om in een voorstelling met zoveel handelingen en vereiste concentratie, de voorstelling zo goed in de vingers te hebben dat ze volkomen ontspannen, energiek en sprankelend op het publiek overkomt. Maar ook een compliment aan maker en regisseuse Elly Bakker voor het bedenken van deze geweldige voorstelling met eenvoudig materiaal en decor. Dit bewijst maar weer eens dat een goede voorstelling staat met een goed verhaal, een goede regie en een goede speler.



Sigrid de Reus
8 september 2018

Renate Moespot